Εργαστηριακή Άσκηση 2 : Εξοικείωση με τo Arduino IDE

Εργαστηριακή Άσκηση 2 : Εξοικείωση με τo Arduino IDE

Εγκατάσταση του Arduino IDE (Integrated Development Environment)

Για να ξεκινήσουμε να χρησιμοποιούμε την πλακέτα Arduino Uno, θα πρέπει να κατεβάσουμε και να εγκαταστήσουμε το λογισμικό για την ανάπτυξη προγραμμάτων από την επίσημη ιστοσελίδα https://www.arduino.cc. Επίσης θα χρειαστούμε μια πλακέτα Arduino Uno και το κατάλληλο USB καλώδιο.

Βήματα Εγκατάστασης:

  • Μεταφορτώνουμε δωρεάν την έκδοση Arduino-1.8.Χ  ή νεότερη από την ιστοσελίδα http://arduino.cc/en/Main/Software
  • Συνδέουμε την πλακέτα Arduino Uno στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας το καλώδιο USB. Παρατηρούμε ότι το LED της πλακέτας ανάβει. Θα γίνει αυτόματα η εγκατάσταση των απαιτούμενων drivers από τα windows. Σε παλαιότερα λειτουργικά συστήματα ή αν χρησιμοποιείτε μη γνήσια πλακέτα μπορεί να χρειαστεί να εγκαταστήσετε τους drivers χειροκίνητα.
  • Για να σιγουρευτούμε αν έγινε σωστά η εγκατάσταση των drivers ανοίγουμε τη διαχείριση συσκευών στον πίνακα ελέγχου και θα πρέπει να δούμε στις Θύρες (COM & LPT) ότι εμφανίστηκε το: «Σειριακή συσκευή USB (COM4)» για το Arduino. Στο δικό σας υπολογιστή μπορεί να έχει συνδεθεί σε διαφορετικό αριθμό θύρας (π.χ. COM5, COM6 κτλ).
  • Για να ανοίξουμε την εφαρμογή κάνουμε διπλό κλικ στην συντόμευση που δημιουργήθηκε στην επιφάνεια εργασίας μετά την εγκατάσταση.
  • Αφού ανοίξει το παράθυρο της εφαρμογής το πρώτο που κάνουμε είναι να δηλώσουμε ποια πλακέτα θα χρησιμοποιήσουμε , καθώς και σε ποια θύρα του υπολογιστή την έχουμε συνδέσει.

Από το μενού «Εργαλεία» επιλέγουμε για πλακέτα το Arduino Uno και για Σειριακή θύρα την θύρα COM που είναι συνδεδεμένη η πλακέτα μας.

Περιβάλλον Εργασίας του Arduino IDE

Το περιβάλλον ανάπτυξης Arduino περιέχει μια γραμμή μενού, μια γραμμή εργαλείων με κουμπιά για τις πιο κοινές λειτουργίες, μια περιοχή επεξεργασίας κειμένου για τη συγγραφή κώδικα και την περιοχή μηνυμάτων. Συνδέεται με το υλικό Arduino για τη φόρτωση προγραμμάτων και για να επικοινωνούν μεταξύ τους. Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα συνήθως ονομάζεται sketch (σχέδιο). Αυτό το sketch είναι γραμμένο με το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου. Έχει επιλογές όπως αντιγραφή/επικόλληση και αναζήτηση/αντικατάσταση κειμένου. Τα κουμπιά της γραμμής εργαλείων επιτρέπουν τον έλεγχο και το ανέβασμα των προγραμμάτων, τη δημιουργία νέου sketch, το άνοιγμα και την αποθήκευση των sketch και άνοιγμα της σειριακής οθόνης. Η κονσόλα μηνυμάτων απεικονίζει μηνύματα κατά την επικύρωση ή τη μεταφόρτωση κώδικα καθώς και μηνύματα λάθους και άλλες πληροφορίες.

Σειριακή οθόνη (Serial Monitor)

Εμφανίζει τα σειριακά δεδομένα που αποστέλλονται από την πλακέτα Arduino στην εφαρμογή Arduino IDE καθώς και δεδομένα που στέλνουμε από την εφαρμογή προς την πλακέτα Arduino. Πιο συγκεκριμένα, η αποστολή δεδομένων στην πλακέτα γίνεται, εισάγοντας κείμενο και πατώντας το Enter. Επίσης, στη δεξια πλευρά της σειριακής οθόνης, μπορεί να γίνει η επιλογή του κατάλληλου ρυθμού επικοινωνίας (baud), από την λίστα που εμφανίζεται και πρέπει να είναι ο ίδιος που έχει δηλωθεί και στο πρόγραμμα που τρέχει στην πλακέτα Arduino.